handdator

Visa fullständig version : Fisk som alla (barn) gillar

skumrask
2009-02-10, 15:58
Att lansera fisk på matbordet kan ju ibland vara lite knivigt, även om stjärnkockarna lagar det i teve på löpande band är det tveksamt hur mycket det slår i stugorna trots allt. Och i de obligatoriska faktarutorna i intervjuer med svenniga idrottsmän är det nästan alltid oxfile med potatisgratäng som gäller.
I många hem saknas traditionen helt, jag gissar i ännu högre grad i inlandet och kring huvudstaden där färsk fisk är en bristvara, men att bo på västkusten är ingen garanti heller, de flesta lagar vad barnen vill ha och känner igen och vad barnen känner igen heter fiskpinne. I själva verket beror det nog på lathet och att föräldrarna själva saknar intresse.

Nu tänkte jag att man här skulle komma med recept på fisk som de flesta gillar, inklusive barn som brukar vara bland de mest svårtrugade.

skumrask
2009-02-10, 16:04
Hemlagade fiskpinnar:

Halvtinat fiskblock av vitfisk (hoki, sej, kolja, pollock) som skärs till i bitar, vänds först i mjöl, sedan i en skål med uppvispat ägg, sedan i ströbröd (med salt och vitpeppar)
En variant är att byta ut ströbrödet mot sesamfrön, det blir jättegott.

Sedan steker man det i smör i en stekpanna. Serveras med kokt potatis och någon lämplig sås, t.ex remouladsås som kan göras hemlagad enligt nedan recept.

1,5 dl majonnäs
0,5 dl hackad ättiksgurka
2 msk kapris
2 msk finhackad syltlök
1 tsk citronsaft (lime blir också gott)
1 krm salt och vitpeppar
0,5 tsk curry
2 krm gurkmeja

Ulvena
2009-02-10, 18:05
Mina barn är väldigt förtjusta i lax. Jag brukar köpa en hel sida men även portionsbitar (frysta) som både Willys och Lidl ofta har på extrapris.

Lägger det i en smord form, kryddar med salt, peppar, citron och dill sen kör jag det på låg värme i ugnen (typ 125 grader), till det serveras kokt eller pressad potatis samt en sås som jag gör på följande vis.

Majonnäs
Creme Fraiche
dill
citron
en burk kaviar (helst röd för den är finast rent estetiskt)

Rör ihop allt utom kaviaren, den tar man i sist och då rör man rätt försiktigt ut den i såsen, den här såsen bör stå någon timme och mogna innan den serveras.

En sallad till också.

sås på slipsen
2009-02-10, 18:08
Jag kan bara tänka på Pippi....:crybaby:

skumrask
2009-02-10, 18:11
Fish and chips:

http://recept.nu/polopoly_fs/1.127716!image/3885835016.jpg_gen/derivatives/w450/3885835016.jpg
http://recept.nu/1.7441/marcus_samuelsson/varmratter/fisk_skaldjur/fish_and_chips#servings4

Förberedelsetid: 35 min
Tillagningstid: 15 min
Färdigt på: 50 min
Ingredienser

600 g filé av vit fast fisk, skuren i 12 jämnstora bitar (t ex torsk, kolja eller gös)

Frityrsmet:
1 tsk bakpulver
1 msk maizena
2 dl vetemjöl
saften av två limefrukter
1 dl öl
2 dillkvistar
salt och peppar
3 dl olja till fritering
tidningspapper till serveringen

Gör så här

1. Blanda nästan allt vetemjöl (ta undan lite att vända fiskbitarna i), maizena och bakpulver i en skål.
2. Finhacka dillen och blanda med öl och limesaft.
3. Häll försiktigt ner ölblandningen i mjölblandningen. Salta och peppra. Rör om och låt svälla i 20 minuter innan fritering.
4. Skär potatisarna på längden i jämna, centimetertjocka skivor och sen till 1/2 centimeter tjocka stavar.
5. Hetta upp oljan till 160 grader i en kastrull med höga kanter.
6. Vänd varje fiskbit först i mjöl och sedan i smeten. Fritera dem gyllenbruna, cirka 5-7 minuter.

Sedan skulle jag göra perfekta "chips" eller pommes frites såhär:

Chips, belgian style:

Fast potatis, typ Bintje eller Idaho.

1: Skala och skär till 1 cm tjocka strips
2: Skölj i kallt vatten (tar bort stärkelsen som kan göra dem klibbiga)
3: Torka av dem med hushållshanduk
5: Hetta upp frityroljan till 160 grader
6: Häll i potatisen, bara lite åt gången för annars blir oljan för nedkyld. Fritera dem ca 5-6 minuter beroende på tjocklek
7: Ta av fries-en och lägg dem på hushållspapper eller ett ugnsgaller, där får de sedan svettas och rinna av minst en halvtimma.
8: Hetta sedan upp oljan till 190 grader, och fritera potatisen ytterligare två minuter. Detta gör fries-en krispiga på utsidan och mjuka på utsidan. Smaka av med salt. Mumma!

Servera med aioli eller remouladsås.

Ulvena
2009-02-10, 18:14
Det blir ganska fett det där. :unsure:

Men säkert väldigt gott.

Ulvena
2009-02-10, 18:16
Jag kan bara tänka på Pippi....:crybaby:

Vad menar du nu? :unsure:

skumrask
2009-02-10, 18:21
dubbelpost

skumrask
2009-02-10, 18:28
Det blir ganska fett det där. :unsure:

Men säkert väldigt gott.

Mjo, men nog betydligt magrare och nyttigare än halvfabrikaten. Ingen grädde eller grejer i heller.

Ulvena
2009-02-10, 18:33
Mjo, men nog betydligt magrare och nyttigare än halvfabrikaten. Ingen grädde eller grejer i heller.

Fast just olja är väl inget nyttigt fett egentligen om jag inte missminner mig eller rapsolja och olivolja ska visst vara okej.
Jag bara funderade för de sa på radio idag att väldigt många svenska 5-åringar var överviktiga.
Å andra sidan hävdar ju en del att fett i mat inte är det farliga utan att socker och kolhydrater är boven bakom fetma.

skumrask
2009-02-10, 18:38
Fast just olja är väl inget nyttigt fett egentligen om jag inte missminner mig eller rapsolja och olivolja ska visst vara okej.
Jag bara funderade för de sa på radio idag att väldigt många svenska 5-åringar var överviktiga.
Å andra sidan hävdar ju en del att fett i mat inte är det farliga utan att socker och kolhydrater är boven bakom fetma.

Ligger väl någonting i det kanske men det är ju inte varjedagsmat.
Sedan skall man iofs inte använda olivolja utan en olja med hög rykpunkt, förslagsvis raps eller solros eller särskild frityrolja. Man kan också ta cocosfett.

Kickan
2009-02-10, 19:11
Nu tänkte jag att man här skulle komma med recept på fisk som de flesta gillar, inklusive barn som brukar vara bland de mest svårtrugade.
Vanliga laxfjärilar (obs, ej laxkotletter) har vi kört med som lyx en gång i veckan ända sedan de var små. De älskar det, och deras kompisar som blir bjudna älskar det också.

Tror det är den absoluta benfriheten som gör det. Nästa steg på fiskskalan var fiskgryta på "fiskgrytbitar" dvs stora bitar lax och vitfisk. Toppad med färska skalade räkor. Också jättepopulärt.

En annan sak som funkar är faktiskt plattfisk med benen kvar. Det blir ett trevligt pyssel att rensa fram köttet och det är ganska riskfritt v b ben. Om man steker i smör, och har gott kryddad yta, så tycker varenda unge om det, det tror jag.

skumrask
2009-02-10, 19:21
En annan sak som funkar är faktiskt plattfisk med benen kvar. Det blir ett trevligt pyssel att rensa fram köttet och det är ganska riskfritt v b ben. Om man steker i smör, och har gott kryddad yta, så tycker varenda unge om det, det tror jag.

Just rödspätta var nog det godaste jag visste när jag var liten, beställde det alltid på restaurang (och hemma) även om jag fick ta vad jag ville.
Panerad och stekt på hederligt sätt i smör, serverat med potatis och lingon, och citron. Plus skirat smör såklart.

Det fanns något "pilligt" men ändå lätthanterat med just plattfisk, lätt att skrapa av köttet med kniven och sedan vända på fisken, jag antar att detta apellerar till barn.

Fortune
2009-02-10, 19:50
Just rödspätta var nog det godaste jag visste när jag var liten, beställde det alltid på restaurang (och hemma) även om jag fick ta vad jag ville.
Panerad och stekt på hederligt sätt i smör, serverat med potatis och lingon, och citron. Plus skirat smör såklart.

Det fanns något "pilligt" men ändå lätthanterat med just plattfisk, lätt att skrapa av köttet med kniven och sedan vända på fisken, jag antar att detta apellerar till barn.

Lingon? Till fisk? :blä:

MIn favorit när jag var liten var mammas fiskgratäng. Kokt torsk (eller sej) med hemgjord potatismos runtomkring och med en kaviarsås med räkor i. Och ost såklart. Åhhh, det måste jag gör anågon dag, fast jag får väl äta själv eftersom sonen totalvägrar fisk och han är ändå vuxen.

skumrask
2009-02-10, 20:02
Lingon? Till fisk? :blä:

Till stekt fisk:trist:

Till fisk som paneras och steks är nog en god riktlinje.

Fortune
2009-02-10, 20:05
Till stekt fisk:trist:

Till fisk som paneras och steks är nog en god riktlinje.

Till stekt fisk har man ju remouladsås eller någon annan kall sås. Utom till stekt abborrfilé, den har man bara vanlgit smör till.

skumrask
2009-02-10, 20:11
Till stekt fisk har man ju remouladsås eller någon annan kall sås. Utom till stekt abborrfilé, den har man bara vanlgit smör till.

Har man någon kall sås typ remoulad eller romsås alternativt aioli så går det inte ihop med lingon. Har man däremot skirat smör så blir det jättegott med lingon, helst rårörda. Try it you'll like it.

Miriam
2009-02-10, 20:50
Det där Fish and Chips receptet ska jag ta och prova ganska snart.
Det lät väldigt gott tycker jag.

Vi äter på tok för lite fisk här hemma faktiskt.
Det blir oftast panerad rödspätta eller torsk direkt från frysdisken inget av det är särskilt poppis hos barnen.

På Sommaren däremot då äter vi ganska mycket rökt eller halstrad fisk och det tycker dom om.
Rökt Röding eller halstrad Sik är uppskattad faktiskt gillar dom också halstrad strömming.

skumrask
2009-02-10, 21:00
En sak som man faktiskt skulle kunna sälja in till barn är gäddfärsbullar (man kan ha vilken fisk som helst), man kan säga att det är hamburgare och servera det i bröd, med lite citron, dill och majonnäs och valfria grönsaker.

Det gjorde vi med några gatukids från bergsjön och det var en hit vill jag lova, särskilt som de själva fångat fisken.

Klassiska gäddfärsbullar görs av ca 500 gr benfritt kött som körs i mixer, sedan rör man ner vispgrädde, ägg, och smakar av med salt och peppar och kanske dill och en skvätt vitt vin. Sedan rullar man dem i ströbröd och steker.

Man kan göra räksås eller dyligt till, men som sagt, testa med lite hamburgsformade "gäddburgare" i rostat vitt bröd. Var succe hos Mustafa.

Miriam
2009-02-10, 21:03
Såna brukade min mormor göra när jag var barn och du har rätt dom smakade inte så där fiskigt alls.
Jag vägrade nämligen allt som smakade för mycket fisk.

Kokt Löja i vitsås tex fruktansvärt äckligt.

Ulvena
2009-02-10, 21:32
Jag har gjort samma sak med lax, det blir faktiskt väldigt gott.
:)

Mamma brukade göra gäddfärs efter ett recept hon fått från en kockkusin till mig, det var väldigt gott minns jag. Får väl ta kontakt med honom och få receptet igen. :)

Mröff
2009-02-10, 21:53
Halstrad sik på tunnbröd gillade jag även som liten.

Miriam
2009-02-10, 22:10
Halstrad Sik kan nog var något av det godaste som finns faktiskt.
.

Mröff
2009-02-10, 23:18
Ja, och enkelt. Bara salta fisken och göra upp en brasa.
In med siken i gallret och halstra på elden/glödande kol.

Fortune
2009-02-10, 23:43
Har man någon kall sås typ remoulad eller romsås alternativt aioli så går det inte ihop med lingon. Har man däremot skirat smör så blir det jättegott med lingon, helst rårörda. Try it you'll like it.

Inte en chans, lingon äter jag bara till kött. Och knappt det. Iof menade jag att det är att föredra en kall sås framför lingon till fisken, såklart.

Fortune
2009-02-10, 23:45
Halstrad Sik kan nog var något av det godaste som finns faktiskt.
.
Halstrad sik har jag aldrig ätit men sik (rökt), tillsammans med abborre (stekta fikéer), är nog de godaste fiskar jag vet.

selma
2009-02-11, 22:29
Inte en chans, lingon äter jag bara till kött. Och knappt det. Iof menade jag att det är att föredra en kall sås framför lingon till fisken, såklart.

Tro´t eller ej men jag tror inte det är så ovanligt som du tror. Jag vet flera som äter lingonsylt till stekt strömming. Jag själv gör det inte utan föredrar också kall sås till firre.

Fortune
2009-02-11, 22:46
Tro´t eller ej men jag tror inte det är så ovanligt som du tror. Jag vet flera som äter lingonsylt till stekt strömming. Jag själv gör det inte utan föredrar också kall sås till firre.
Och alla är skåningar? :unsure:

selma
2009-02-11, 22:49
Näe jag har sett det i värmland mestadels. Tror tom att min förra lunch restaurang hade det på menyn när det vankades strömming.
Det låter ju inte som en höjdare och jag har aldrig provat...... men hur säger man..... don´t knock it `till you try it :D

Fortune
2009-02-11, 22:54
Näe jag har sett det i värmland mestadels. Tror tom att min förra lunch restaurang hade det på menyn när det vankades strömming.
Det låter ju inte som en höjdare och jag har aldrig provat...... men hur säger man..... don´t knock it `till you try it :D

:blä:

selma
2009-02-11, 22:55
Ja jag är nog benägen att hålla med dig :tihihi:

Sven Hedin
2009-02-11, 22:56
Jo dom äter det häromkring också. Själv så gillar jag inte stekt strömming och brukar titta åt ett annat håll när gubbarna nästan breder lingonsylt på de där stekta små fiskarna.

Kickan
2009-02-12, 11:48
Stekt fisk, t ex strömming eller plattfisk, äter jag gärna med lingon.

Fisk till barn var det, ja. Fiskspett gillar de också. Det är ju i princip fiskgrytbitar trädda på spett.
En vitlökssås till det. :)

Edit: stekt strömming är jättenyttigt för man äter ju alltihop med ben o allt. Och får i sig en massa nyttigheter... vet inte riktigt vilka med det är säkert selen och kalk och sånt

Sven Hedin
2009-02-12, 11:58
Någonting som man inte bör servera barn, jag talar av egen erfarenhet, det är kräftströmming och sån där vedervärdig som är fylld med kaviar. Kräftströmmingen var värst. Den låg där ihoprullad och glänste i nån dill och tomatsås, och så stack det ut små kittlande ben på sidorna. Hu så hemskt det var!

Kickan
2009-02-12, 11:58
Håller med. :cry:

Sven Hedin
2009-02-12, 12:02
Men annars är det gott med fisk. :)
Det grämer mig nåt så in i helvete att jag inte stannade till på det där stället där det enligt uppgift serveras rent himmelsk halstrad sik.

skumrask
2009-02-12, 12:20
Det var ett jävla snack om lingonsylt, skulle nog säga att det är rätt elementärt tillbehör, sök på stekt makrill och jag lovar att det dyker upp i vartannat recept. Ja just ja, ni är bönner ja och tror att makrill är sånt som kommer ur en burk ingeggad i tomatsås.

För övrigt så brukar barn gilla fisksoppa med saffran. Några olika fisksorter som lax, sej och räkor kanske, zucchini, flådda tomater, vitlök, schalottenlök, färsk fänkål och dylikt. Häll på grädde (eller kokosmjölk) och smaka av med kryddörter, fiskbuljong, thailändsk fisksås och saffran. Lussekattsoppa.:)

skumrask
2009-02-12, 12:26
Stekt strömming är ju förövrigt kanonbra mat och fan billigare än falukorv så jag fattar inte att inte fattiga barnfamiljer inte har det på menyn oftare. Sedan är det ju jättelätt att filea dem så att de skulle ha så mycket ben förstår jag inte.

Jag tycker förövrigt att det är rätt gott att göra rullader med kalles kaviar, ströbröd och gratinera dem i ugnen, det fick jag när jag var liten också.

Vänlige Viktor
2009-02-12, 13:14
Stekt strömming är ju förövrigt kanonbra mat och fan billigare än falukorv så jag fattar inte att inte fattiga barnfamiljer inte har det på menyn oftare.

Svaret stavas ben.
Ungar gillar inte benen i den gudomligt goda strömmingen.

skumrask
2009-02-12, 13:21
Svaret stavas ben.
Ungar gillar inte benen i den gudomligt goda strömmingen.

Hrmm, jag skrev ju att det är jättelätt att filea och bena ur dem så väljer du att inte citera det..

Ulvena
2009-02-12, 13:27
Hrmm, jag skrev ju att det är jättelätt att filea och bena ur dem så väljer du att inte citera det..

Om det är så jättelätt så förstår jag inte varför det alltid är ben kvar i strömmingsfiléer?
Även om man köper dem i en fiskaffär så är det ben kvar, det är f.ö. därför jag inte är så förtjust i strömming, det smakar gott men ben är äckligt och därför avstår jag från att äta det.
Fast det är väldigt kul att fiska strömming. :yes:

Fortune
2009-02-12, 13:28
Någonting som man inte bör servera barn, jag talar av egen erfarenhet, det är kräftströmming och sån där vedervärdig som är fylld med kaviar. Kräftströmmingen var värst. Den låg där ihoprullad och glänste i nån dill och tomatsås, och så stack det ut små kittlande ben på sidorna. Hu så hemskt det var!
Jag gillade kräftströmmingen, iaf den vi serverade på regementet.

Fortune
2009-02-12, 13:29
Om man gör Rullströmming så känns inte benen. Och gott är det också.

skumrask
2009-02-12, 13:59
Om man gör Rullströmming så känns inte benen. Och gott är det också.

Småbenen löses upp i lagen

Om det är så jättelätt så förstår jag inte varför det alltid är ben kvar i strömmingsfiléer?
Även om man köper dem i en fiskaffär så är det ben kvar, det är f.ö. därför jag inte är så förtjust i strömming, det smakar gott men ben är äckligt och därför avstår jag från att äta det.
Fast det är väldigt kul att fiska strömming. :Yes:

Det kan vara pyttesmå ben kvar ja, men det är bara förmodligen ett tecken på att fisken är färsk när den rensas, ju färskare den är desto jävligare att filea..

Sven Hedin
2009-02-12, 14:08
Jag gillade kräftströmmingen, iaf den vi serverade på regementet.

:scared:

Men betänk att det där var mat som var tänkt att föda fullvuxna män som var där för att lära sig döda och försvara sitt land. Om vi bortser från det där med att kräftströmming, som dessutom serveras i staten och kronans regi, säkert hade kunnat få mig och en handfull andra att allvarligt börja fundera på landsförräderi och desertering så är det nog utmärkt mat att skyffla upp till värnpliktiga och stamanställda. Säg den som inte känner sig aggressiv och taggad efter att ha slagit upp dörren till matsalen och upptäckt att det dagen till ära serverades nålbrev med artificiell skaldjurssmak.

Fortune
2009-02-12, 15:31
:scared:

Men betänk att det där var mat som var tänkt att föda fullvuxna män som var där för att lära sig döda och försvara sitt land. Om vi bortser från det där med att kräftströmming, som dessutom serveras i staten och kronans regi, säkert hade kunnat få mig och en handfull andra att allvarligt börja fundera på landsförräderi och desertering så är det nog utmärkt mat att skyffla upp till värnpliktiga och stamanställda. Säg den som inte känner sig aggressiv och taggad efter att ha slagit upp dörren till matsalen och upptäckt att det dagen till ära serverades nålbrev med artificiell skaldjurssmak.
:D

Miriam
2009-02-12, 15:53
Inkokt Lax tyckte jag var väldigt gott när jag var barn kom jag just i håg.
Det ska jag prova göra i helgen.

Kickan
2019-01-12, 16:20
Har faktiskt prövat att göra laxpudding igen.

Sven Hedin
2019-01-12, 20:28
Jag tycker fortfarande att kräftströmming är förjävligt.