Visa fullständig version : Hur ofta möblerar ni om?
Själv gjorde jag det i dag och det känns faktiskt nästan som en ny lägenhet. Eftersom jag bor högt med en trevlig utsikt över träd och takåsar så satte jag t.ex databordet så det går att njuta av utsikten samtidigt som jag skriver det här. Tröttnar ni också på att alltid ha möblerna på samma sätt?:kaffe:
Aaaah, att möblera om rockar fett! Jag har gjort det ibland när jag har känt mig deprimerad i lägenheten, och mått mycket bättre. För hela känslan med lägenheten förändras ju.
Det är oftast el- och tvuttagen som hindrar mig från att möblera om som jag vill. I min tidigare lägenhet i Skarpnäck hade dragit en massa kablar för att möblera om vardagsrummet, men det sket jag i i lägenheten i Gävle och min nuvarande lägenhet. En massa förlängningssladdar, lister, osv, jag orkade helt enkelt inte.
Och jag har kommit fram till att jag skulle trivas bättre i en stor etta, för då kan man möblera om "bättre", man har ju en massa utrymme man kan utnyttja. Jag ska köpa egen lägenhet inom ett par år, och tänker att satsa på en 1:a, säg, på 60 kvm.
I princip aldrig, jag har så himla mycket möbler och när jag äntligen fått dem på plats med tavlor och sånt som passar så orkar jag inte möblera om utan är bara tacksam över att jag har ett trivsamt hem.
Till hösten, då min ena son flyttar ska jag dock ändra om lite grann men då bara i två av sovrummen.
Mitt hus är dessutom på dryga 200 kvm. så att möblera om det är inget man gör på en förmiddag direkt. :)
MINST två gånger om året möblerar jag om oftast oftare. Det är kul. Tyvärr har jag en svårmöblerad lägenhet men det brukar lösa sig. Sen kan jag byta plats på ett par möbler då och då men det räknas knappt.
Som Ulvena. Jag skulle vilja möblera om men det är en så stor apparat. Och risken är överhängande att det inte blir så bra som var tänkt och då måste man göra hela processen igen, fast omvänt.
Dotterns rum är omgjort till gästrum och motorcykelkläderförvaringsrum... När jag tänker på det så borde tömma garderoben där så att jag kan få in kläder och hjälmar och sånt där.
I mitt tidigare liv, för en evighet sedan, när jag var singel och hade mindre boende möblerade jag om rätt ofta.
Inte så ofta som jag vill. Sambon gnäller om att sladdar och sånt tjafs är så bökigt att dra om. :(
Inte så ofta som jag vill. Sambon gnäller om att sladdar och sånt tjafs är så bökigt att dra om. :(Många har också ofta hängt platt TVn på väggen numera. Men det livar upp med omväxling ibland.
Jag möblerade om för ca ett halvår sedan. Det var ett veritabelt helvete. Har så många böcker och en så jäkla tung säng.
Tar nog ett bra tag till nästa gång, om ingen känner för att komma förbi och hjälpa mig.;)
Tar nog ett bra tag till nästa gång, om ingen känner för att komma förbi och hjälpa mig.;)
Apropå besök. Jag är jätteupptagen nuförtiden, ska skaffa barn, familj, kanske flytta till Australien t o m. Efter det så kommer jag nog starta företag, flytta igen, inte till Sverige dock, utan Afrika, eller Sydamerika.
Vi kommer nog inte att ses ett bra tag. :innocent:
Apropå besök. Jag är jätteupptagen nuförtiden, ska skaffa barn, familj, kanske flytta till Australien t o m. Efter det så kommer jag nog starta företag, flytta igen, inte till Sverige dock, utan Afrika, eller Sydamerika.
Vi kommer nog inte att ses ett bra tag. :innocent:
:o
När kommer du tillbaka då? Blir det en regnbågsfamilj?
Frågorna är många.
:o
När kommer du tillbaka då? Blir det en regnbågsfamilj?
Frågorna är många.
Både regnbågs- och icke-regnbågsfamilj. Ska testa allt. Det kommer nog att ta måååååånga år. Kommer nog inte tebax. :whistle:
jag kan möblera om åt dig mröff :evilgrin39:
Jag jobbar enligt principen att rensa ut. Folk (de jag känner och möblerar om åt) har dragit på sig alldeles för mycket prylar och möbler, jag "befriar hemmen".
Fast jag får snart tacka nej till att hjälpa, det börjar bli fullt hemma hos mig själv nu. :)
Ja, du kan få komma och befria mitt hem Kickan.
Det känns som en objektiv person skulle behöva hjälpa till att rensa...
Tyvärr har jag dock inga uppstoppade fåglar hemma.
Vi kommer nog inte att ses ett bra tag. :innocent:Australien har nog tyvärr brunnit ner innan dess.:kaffe:
Christer
2009-02-08, 21:32
Jag har faktiskt aldrig möblerat om. :skamsen:
Jag har faktiskt aldrig möblerat om. :skamsen:
VA??? :o
Christer
2009-02-08, 22:41
VA??? :o
Ja, det är faktiskt sant. Jag har flyttat få gånger, och det har bara blivit så att jag har placerat ut möblerna, varefter de har fått stå kvar tills det var daggs att flytta igen... :skamsen:
Christer
2009-02-08, 22:47
Dä va dä värsta :p
Ja ä lika tråki som ja låter. :)
Jag bytte plats på två möbler idag med påföljd att jag fick flytta några till av bara farten, räknas det som ommöblering? :unsure:
Pomperipossa
2009-02-17, 23:42
Jag hinner aldrig bo in mig någon längre tid... Men på nuvarande stället blir jag nog kvar några år till. Tror inte att jag ska möblera om, det är ett fasligt sjå att möblera första gången.
Christer
2009-06-14, 22:40
:bump:
Nope, jag har inte möblerat om sedan sist.
Nu är jag i ommöbleringstagen.
Det är vardagsrummet som behöver göras om. Närmare bestämt tv-tittningsfunktionen. Vi är mellan 1 och 4 personer som vill titta, i vanligaste fallet 3. Problemet är att alla vill ha den enda ynka liggplats som finns. Alltså måste jag skaffa 4 liggplatser. Desutom på ett tittavstånd av 1.8 m. (maximalt tittavstånd för HD/bluray om man har 46''skärm, om man vill ha nytta av skillnaden i upplösning).
Jag tänker skaffa en dubbel schäslong, dvs sätta 2 schäslonger (hörndelar) mot varandra, och placera dessa omedelbart framför tv-n. I varje schäslong får det plats 2 personer om man "knôr".
Den befintliga soffgruppen får stå en bit vid sidan av, och användas för spel/samtal/fika/pyssel/bokbläddrande.
Nu måste jag bara hitta lämpliga hörndelar dvs schäslonger.
Varför inte skaffa en gigantisk säng istället och bulla upp med en trevlig gavel? Eller en 120 säng fast på fel ledd, så att djupet blir 120 och längden 200? Då får alla 50 cm. Eller 66 cm om ni är tre.
Varför inte skaffa en gigantisk säng istället och bulla upp med en trevlig gavel? Eller en 120 säng fast på fel ledd, så att djupet blir 120 och längden 200? Då får alla 50 cm. Eller 66 cm om ni är tre.
Bra förslag!!! Men hur funkar det, om man nu måste ha det i vardagsrummet? Ser det inte lite "sängigt" ut?
I vilket fall som helst så går jag vidare med ditt eminenta förslag. :)
Det beror ju lite på om personerna vill ligga på sidan och titta, eller rakt fram med en större krök på ryggen?
Någon slags "organisk" form bör det nog bli på den tv-soffan.
Bra förslag!!! Men hur funkar det, om man nu måste ha det i vardagsrummet? Ser det inte lite "sängigt" ut?
I vilket fall som helst så går jag vidare med ditt eminenta förslag. :)
Förr i tiden fanns det ryggstöd, en sorts kudde i nåt skumgummiaktigt som hade en skön form, svår att beskriva. Som den högra fast bredare nertill och så var den klädd i streckfrotté... http://www.eurovema.se/Svenska/Bilder/Tillbehor/ryggst%C3%B6d%20comfort.jpg Kom ihåg att det här var i slutet på 70-talet. Då är det ju inte så mycket sängkuddar utan snarare mysryggstöd.
Det beror ju lite på om personerna vill ligga på sidan och titta, eller rakt fram med en större krök på ryggen?
Någon slags "organisk" form bör det nog bli på den tv-soffan.
En 120*200-säng är ju ganska stor. Man borde kunna ligga "ormgrop" eller sked i den. :evilgrin39:
sås på slipsen
2009-07-28, 11:02
Det gäller att möblera och måla om ofta, så man inte blir en sån där föräldratyp som sitter med 40 år gammal inredning och unkar sig. :tunga:
Jag har satt upp en ny duschstång..:proud:
Och köpt en ny badrumsmatta.
Sedan har massor med andra saker i min lägenhet förändrats, men det får jag berätta i något annat inlägg.
Det gäller att möblera och måla om ofta, så man inte blir en sån där föräldratyp som sitter med 40 år gammal inredning och unkar sig. :tunga:
För en månad sen var jag hem till min faster som nyss (80 år gammal) har köpt hus och är relativt nyinflyttad. DET var en upplevelse måste jag säga. Själva planlösninge var en dröm men tapeterna var från 70-talet. Storblommigt, grönt och orangt men det var faktiskt lite häftigt även om inte jag skulle vilja bo i det huset med som tapterna.
Jag ångrar idag att jag inte tog fram kamera men det kanske hade verkat skumt. :whistle: