Visa fullständig version : Folk som inte lyckas gå ner i vikt, och tycker det är ett mysterium
Hur reagerar ni när någon säger att de äter korrekt, och rör på sig ganska mycket, och ändå är överviktiga?
skumrask
2009-02-03, 17:09
Jag skulle vilja säga att de ljuger eller har någon synnerligen sällsynt metabolismdefekt.
Långsam metabolismen tror jag funkar så här:
Man kan inte äta en enda gnutta mer än man gör av med, annars går man upp i vikt. Men energilagarna gäller fortfarande, om de verkligen äter mindre än de gör av med så går de ner i vikt.
Annars skulle en sån person inte kunna svälta ihjäl, eller hur.
Det verkar finnas en liten del av befolkningen som har problem med metabolismen, men det är bara en liten del.
Alla andra köper nog ett piller som sägs skall reducera vikten för dyra pengar, för att kunna tuta på med det vanliga käkandet. Den sk strutstekniken.
Det verkar finnas en liten del av befolkningen som har problem med metabolismen, men det är bara en liten del.
Men även för den delen av befolkningen gäller räknekalkylen, att det åtgår en viss mängd energi att flytta säg 100kg, 100 m motsatt gravitationsriktningen. Osv.
Men... jag är ute efter viktfällor. Kort sagt, tips som kan hjälpa en sån människa.
Jag kan tänka mig några grejer som är lätt att glömma bort:
smågodis på jobbet
läsk i st f vatten
fler?
Jag äter ganska korrekt och rör mig rätt mycket och jag går inte alls ner i vikt så mycket som jag skulle önska. :unsure:
Jag är iofs inte överviktig (har BMI 23) men lite smalare vill jag gärna bli, jag tror att man dricker fel saker, läsk, öl eller vin istället för bara vatten men det är ju så tråkigt. :(
I morgon ska jag f.ö väga in mig på gymmet men det är tveksamt om jag har gått ner 1,5 kg. vilket var målet till i morgon.
Läsk, öl och vin är ju lite av kaloribomber.
skumrask
2009-02-03, 19:52
Halstabletter och tuggummi av olika slag kan nog vara en dold fara, särskilt de med aspartamprodukter som lurar kroppen..
Jag äter ganska korrekt och rör mig rätt mycket och jag går inte alls ner i vikt så mycket som jag skulle önska. :unsure:
Jag är iofs inte överviktig (har BMI 23) men lite smalare vill jag gärna bli, jag tror att man dricker fel saker, läsk, öl eller vin istället för bara vatten men det är ju så tråkigt. :(
I morgon ska jag f.ö väga in mig på gymmet men det är tveksamt om jag har gått ner 1,5 kg. vilket var målet till i morgon.
Ju äldre man blir desto långsammare metabolism och är man dessutom kvinna då finns hormoner med i spelet som gör att det vissa perioder går ännu långsammare.
Bastu Ulvena, bastu! :yes:
Ju äldre man blir desto långsammare metabolism och är man dessutom kvinna då finns hormoner med i spelet som gör att det vissa perioder går ännu långsammare.
Bastu Ulvena, bastu! :yes:
Funderar på att åka till gymmet redan vid 12-tiden i morgon, köra stenhårt på bandet, sola, basta, dricka minimalt för att sedan väga in mig kl.14.00.
:cool:
Funderar på att åka till gymmet redan vid 12-tiden i morgon, köra stenhårt på bandet, sola, basta, dricka minimalt för att sedan väga in mig kl.14.00.
:cool:
Näe, inte. Om du kör stenhårt riskerar du att musklerna svullnar och samlar vatten och du inte alls har tappat något utan tvärtom. :( Kliv istället in i bastun hemma vid 12-tiden och stanna där till det är dags att åka. När du vägt in dig får du dricka. :kaffe:
Nej, jag gör nog som vanligt, jag får väl ta lite skäll, fast jag vet inte riktigt, jag kanske har gått ner mina förväntade kilon.
Enligt min våg har jag gått ner i vikt men man vet ju inte vad PTMs våg visar, jag misstänker att han fuskar lite med den, det har jag sagt till honom också men han bara skrattar åt mina konspirationsteorier. :mad:
Nej, jag gör nog som vanligt, jag får väl ta lite skäll, fast jag vet inte riktigt, jag kanske har gått ner mina förväntade kilon.
Enligt min våg har jag gått ner i vikt men man vet ju inte vad PTMs våg visar, jag misstänker att han fuskar lite med den, det har jag sagt till honom också men han bara skrattar åt mina konspirationsteorier. :mad:
Skulle du inte ha gått ner så hänvisa bara till att du tränat stenhårt och att muskler väger mer än fläsk. :cool:
*slumpbump*
På onsdag börjar min höstträning med PT (jag har tränat som faaan de sista veckorna för att orka) då blir det vägning och mätning igen.
När jag bokade tiden sa jag till honom att jag vägrar väga mig men nu har jag ändrat mig, vill ha vikt och mått för att kunna ha ett mål med min träning och kost.
Hur reagerar ni när någon säger att de äter korrekt, och rör på sig ganska mycket, och ändå är överviktiga?
Eftersom tråden är bumpad så tar jag mig friheten att citera mig själv, från trådstarten.
Ändrad relation muskler/fett är förstås en bov i dramat när man blir äldre. Alltså, muskler har högre grundomsättning än fett, så när relationen muskler/kroppsfett försämras behöver man färre kalorier. Borde ju kunna åtgärdas med träning, men tyvärr kan man inte ha kaloriunderskott och bygga muskler, man måste acceptera att käka ett överskott för att bygga. Sen får man väl deffa....