Visa fullständig version : Prickarna över bokstäverna.
Sven Hedin
2009-01-02, 17:02
Jag har en äldre bekant som envisas med att sätta prickarna över Å,Ä och Ö vid sidan av. Det ser naturligtvis helt befängt ut, men bekantingen hävdar att det var så man fick lära sig i skolan på den tiden... Jag har inte kunnat finna belägg för att det inte skulle vara så, ja förutom att ingen annan gör på det där underliga viset, men jag tänkte fråga runt lite innan jag tar i med hårdhandskarna. Så... har ni varit med om någonting liknade?
Hur menar du? Typ o" för ö?
Sven Hedin
2009-01-02, 17:11
Exakt så. Visst är det konstigt?
Exakt så. Visst är det konstigt?
Mycket märkligt, har jag aldrig sett någon göra. :unsure:
Sven Hedin
2009-01-02, 17:22
Skönt att höra... Jag har nämligen varit på väg att ansätta den här personen flera gånger. OK, det har inte direkt med prickarna att göra, faktiskt inte alls, men ifall jag äntligen skulle komma till skott så tänkte jag ta med det också.
sås på slipsen
2009-01-03, 02:40
Dumheter. PM.a mig adressen så likviderar jag fanskapet.
Sven Hedin
2009-01-03, 09:51
Jag vet... Ett sånt där tilltag kan få precis vem som helst att vilja ta till våld. Grovt övervåld med sadistiska inslag.
Jag vet... Ett sånt där tilltag kan få precis vem som helst att vilja ta till våld. Grovt övervåld med sadistiska inslag.
Varfo¨r det? Jag fo¨rsta'r inte din ilska. :p
Sven Hedin
2009-01-03, 09:58
Nu börjar det bubbla upp en massa svårtyglad ondska i mig. Men jag skall inte låta mig proviceras. :nono:
Jag har en äldre bekant som envisas med att sätta prickarna över Å,Ä och Ö vid sidan av. Det ser naturligtvis helt befängt ut, men bekantingen hävdar att det var så man fick lära sig i skolan på den tiden... Jag har inte kunnat finna belägg för att det inte skulle vara så, ja förutom att ingen annan gör på det där underliga viset, men jag tänkte fråga runt lite innan jag tar i med hårdhandskarna. Så... har ni varit med om någonting liknade?
Gick han i Kråkebos allmäna byaskola 1934? :)
Vänlige Viktor
2009-01-03, 11:58
Min farsa skrev så också.
Han var född runt 1930 så det kanske har med den äldre generationen att göra.
Han hade fö en ganska udda handstil som berodde på att han som vänsterhänt tvingades lära skriva med höger hand för man fick inte skriva med vänster hand på den tiden. :o
Sven Hedin
2009-01-03, 12:26
Du menar alltså att det finns fler som har gjort så! :mad:
Jag tror inte på det här utan bevis.
Sven Hedin
2009-01-06, 20:51
Inte jag heller.
Det har inte att göra med att personen har gamla glasögon? :unsure:
Sven Hedin
2009-01-06, 22:43
Det tror jag inte, men det skulle i så fall kunna få tjäna som ytterligare anledning till seriös rådbråkning.
Jag har googlat fingrarna blodiga på stadsbiblioteket och kommit hem med tomma fickor. Vet Grünbaum kanske?
Min farsa skrev så också.
Han var född runt 1930 så det kanske har med den äldre generationen att göra.
Han hade fö en ganska udda handstil som berodde på att han som vänsterhänt tvingades lära skriva med höger hand för man fick inte skriva med vänster hand på den tiden. :o
Exakt min pappa! :o Fast han är född runt några år senare! MEN han skriver inte sidoprickar. :nono:Han är atomfysiker. Kan det ha något med saken att göra?
Atomfysiker använder små svampmoln istället för prickar.